Algemene voorwaarden
Artikel 1 - Definities
In dit document leggen we een aantal belangrijke termen uit. Wunderwear is ons bedrijf, gevestigd in Amsterdam en ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 1018.440.216. De klant is iedereen die een overeenkomst met ons aangaat. Wanneer we spreken van partijen, bedoelen we Wunderwear en de klant samen. Een consument is een klant die als privépersoon handelt, dus niet namens een bedrijf.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
Deze voorwaarden zijn van toepassing op al onze offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten, met name ondergoed. We kunnen alleen van deze voorwaarden afwijken als dit schriftelijk is vastgelegd. We wijzen de toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de klant of andere partijen uitdrukkelijk af.
Artikel 3 - Prijzen
Al onze prijzen zijn in euro's en inclusief btw, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Eventuele bijkomende kosten, zoals administratie- of verzendkosten, zijn hierin niet opgenomen. Wij behouden het recht voor om de prijzen van ons ondergoed en onze diensten op onze website en in andere uitingen te wijzigen.
Artikel 4 - Monsters en modellen
Wanneer u als klant een monster of model van ons ondergoed ontvangt, dient dit slechts als aanduiding van de aard en kwaliteit van het product. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij schriftelijk is overeengekomen dat het geleverde ondergoed exact overeenkomt met het monster of model.
Artikel 5 - Betalingen en betalingstermijn
Bij het aangaan van een overeenkomst kunnen we een aanbetaling van maximaal 50% van het afgesproken bedrag vragen. De klant dient een betaling achteraf binnen de afgesproken termijn na levering te voldoen. De door ons gehanteerde betalingstermijnen zijn fatale termijnen. Dit betekent dat als het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn is betaald, de klant automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat wij een aanmaning hoeven te sturen. We mogen een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling of zekerheid vragen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 6 - Recht van reclame
Als de klant in verzuim is met betalen, mogen wij het recht van reclame inroepen voor de onbetaalde, geleverde producten. We maken gebruik van dit recht door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de klant. Zodra de klant hiervan op de hoogte is, moeten de betreffende producten onmiddellijk aan ons worden geretourneerd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De kosten voor het terughalen of -brengen van deze producten zijn voor de klant.
Artikel 7 - Herroepingsrecht
Een consument heeft het recht om een online aankoop van ondergoed binnen 30 dagen na ontvangst zonder opgaaf van reden ongedaan te maken.
Let op: dit herroepingsrecht geldt niet voor ondergoed dat is gedragen of waarvan de verzegeling om hygiënische redenen is verbroken. De bedenktijd van 30 dagen gaat in op de dag nadat de consument het (laatste) product uit de bestelling heeft ontvangen.
De consument kan het herroepingsrecht uitoefenen door een e-mail te sturen naar info@Wunderwear.nl, eventueel met gebruik van het herroepingsformulier op onze website.
Artikel 8 - Vergoeding van bezorgkosten
Wanneer een consument tijdig zijn aankoop heeft herroepen en de volledige bestelling op tijd aan ons heeft geretourneerd, zullen wij de eventueel door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling terugbetalen. De kosten voor bezorging komen alleen voor onze rekening als de volledige bestelling wordt geretourneerd.
Artikel 9 - Vergoeding retourkosten
Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling tijdig retourneert, zijn de retourkosten voor rekening van de aanbieder.
Artikel 10 - Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten. Dit betekent dat u als klant, tenzij u een consument bent, uw betalingsverplichtingen niet mag uitstellen.
Artikel 11 - Retentierecht
Wunderwearkan gebruikmaken van haar retentierecht en in dat geval producten van de klant bij zich houden totdat de klant alle nog openstaande rekeningen van Wunderwear heeft betaald, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld. Dit recht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waarbij de klant nog geld aan ons verschuldigd is. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade die de klant lijdt door het gebruik van ons retentierecht.
Artikel 12 - Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Wunderwear te verrekenen met een vordering op Wunderwear. Dit betekent dat u als klant, tenzij u een consument bent, niet zomaar openstaande bedragen aan ons kunt compenseren met bedragen die u denkt van ons te krijgen.
Artikel 13 - Eigendomsvoorbehoud
Wij blijven eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant alle openstaande facturen met betrekking tot een onderliggende overeenkomst volledig heeft betaald, inclusief eventuele vorderingen vanwege tekortschieten in de nakoming. Tot die tijd kunnen wij gebruikmaken van ons eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen. Voordat het eigendom op de klant is overgegaan, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren. Wanneer wij gebruikmaken van ons eigendomsvoorbehoud, wordt de overeenkomst ongedaan gemaakt en mogen wij van de klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 14 - Levering
Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt. De levering geschiedt bij Wunderwear, tenzij anders afgesproken. Online bestelde producten worden geleverd op het door de klant aangegeven adres. Wanneer de klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mogen wij onze verplichtingen opschorten totdat de klant betaalt. Bij te late betaling door de klant is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de klant een verlate levering niet aan ons kan tegenwerpen.
Artikel 15 - Levertijd
Onze levertijden zijn indicatief. Als later wordt geleverd, kan de klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders is afgesproken. De levertijd gaat in wanneer de klant het bestelproces volledig heeft afgerond en hiervan een bevestiging van ons heeft gekregen. De klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer wij later leveren dan afgesproken. De klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dit schriftelijk is afgesproken of wanneer wij niet binnen 14 dagen kunnen leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of wanneer de klant en Wunderwear iets anders hebben afgesproken.
Artikel 16 - Feitelijke levering
De klant is verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten tijdig kan plaatsvinden op de afgesproken locatie.
Artikel 17 - Transportkosten
De aanbieder betaalt de kosten voor transport, tenzij de klant en Wunderwear schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 18 - Verpakking en verzending
Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, moet de klant hiervan door de vervoerder een aantekening laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de klant dit niet, dan kan hij Wunderwear niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade. Wanneer de klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Wunderwear. Doet de klant dit niet, dan kan hij Wunderwear niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 19 - Bewaring
Wanneer de klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen eveneens geheel voor rekening van de klant.
Artikel 20 - Garantie
De garantie op ondergoed geldt uitsluitend voor defecten veroorzaakt door ondeugdelijke fabricage, constructie of materiaal. Schade door normaal gebruik, onjuiste wasinstructies, verkeerd dragen, aangebrachte wijzigingen, of onzorgvuldig gebruik valt niet onder de garantie.
Artikel 21 - Vrijwaring
De klant vrijwaart Wunderwear tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door ons geleverde producten en/of diensten. Dit betekent dat u ons beschermt tegen eventuele claims van anderen.
Artikel 22 - Klachten
De klant moet een door Wunderwear geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen. Als een geleverd product of verleende dienst niet voldoet aan wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, moet de klant ons daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming. Een consument moet ons uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming hiervan op de hoogte stellen. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat wij hierop gepast kunnen reageren. De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de klant en Wunderwear. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, kan de klant niet eisen dat wij andere werkzaamheden verrichten dan is afgesproken.
Artikel 23 - Ingebrekestelling
De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Wunderwear. De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling ons ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 24 - Aansprakelijkheid klant
Wanneer Wunderwear een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst. Dit betekent dat we elke klant afzonderlijk kunnen aanspreken voor de volledige nakoming van de overeenkomst.
Artikel 25 - Aansprakelijkheid Wunderwear
Wunderwear is alleen aansprakelijk voor schade veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid. Aansprakelijkheid is beperkt tot directe schade gerelateerd aan de overeenkomst, zoals bijvoorbeeld defect ondergoed. Indirecte schade (zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden) is uitgesloten. Alle afbeeldingen van ondergoed op onze website of in catalogi zijn indicatief en geven geen garantie op exacte overeenstemming.
Artikel 26 - Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van Wunderwear vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 27 - Ontbinding
De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Wunderwear toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis. Indien de nakoming van de verplichtingen door Wunderwear nog mogelijk is, kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Wunderwearin verzuim is. Wunderwear mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken wanneer de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Wunderwear kennis heeft genomen van omstandigheden die ons goede grond geven om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 28 - Overmacht
Naast artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Wunderwear door de klant niet aan Wunderwearkan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen onder meer noodtoestanden zoals een burgeroorlog of natuurramp, wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen, stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen, computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Wunderwear één of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, worden die verplichtingen opgeschort totdat Wunderwear kan nakomen. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als Wunderwear de overeenkomst schriftelijk geheel of deels ongedaan maken. Wunderwear hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer wij hier voordeel van hebben.
Artikel 29 - Wijziging overeenkomst
Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en Wunderwear de overeenkomst in onderling overleg aanpassen.
Artikel 30 - Wijziging algemene voorwaarden
Wunderwear mag deze algemene voorwaarden wijzigen. Wijzigingen van ondergeschikt belang mogen wij altijd doorvoeren. Ingrijpende wijzigingen zullen wij zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 31 - Overgang van rechten
De klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Wunderwear aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Wunderwear. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking, zoals bedoeld in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 32 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Wunderwear bij het opstellen van de voorwaardenop dat punt voor ogen had.
Artikel 33 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en Wunderwear is Nederlands recht van toepassing. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Wunderwear is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en Wunderwear, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 13 september 2024.